Americké automobilky a šance na přežití

Akcie automobilek GM, Toyota a VW si za poslední rok připisují pěkné zisky. Ford je na tom hůř.

Americký konkurent GM svým akcionářům nabídnul posílení téměř 25 % u ceny akcie. Ford je připližně 10 % v záporu a znát je to na jeho dividendovém výnosu. Pokles ceny akcie zvedá hodnotu na téměř 5,4 %. Dividendový výnos není dán výší dividendy, ale jak se relativně k ní nastaví cena akcie. Čím je nižší riziko a vyšší očekávaný růst, o to je pak vyšší cena relativně k dividendám. Dividendový výnos je pak naopak nižší. Ostatní automobilky patří mezi vysoko-výnosové akcie a nečelí lepšímu rizikově růstovému výhledu. GM nabízí výnos kolem 4,4 %, Toyota kolem 3,4 % a Ford má akcie na úrovních, které zajistí 5,4 % výnos. Není na tom moc dobře.

Jak je na tom Ford

Akcie Fordu byla doposud z mnoha důvodů spíše trestána. Teď by se ale situace měla obrátit. Trpěliví investoři z toho mohou těžit. Mezi hlavní negativní tlaky patří rostoucí známky fakty, kdy prodeje nových aut v USA se blíží cyklickému vrcholu. To se může projevit na tržbách i na maržích, protože se budou prodejci snažit o větší diskonty k zabránění většímu poklesu tržeb. K tomu se přidávají dlouhodobé hrozby vstupu samořídících aut, nových modelů při vlastnictví aut, dané mobility ve městech a elektroautomobilů. Nic z toho ale není dostatečně specifické pro Ford.

Jak je na tom General Motors

General Motors je na tom lépe než Ford proto a jeho snahy o vývoj samořídících aut jsou mnohem viditelnější. Společnost má ve výrobě elektromobily s velmi dobrým dojezdem. Nový CEO Fordu Jim Hackett chce mnoho změnit. Finanční ředitel firmy Bob Shanks tvrdí, že současná výše dividendy Fordu je udržitelná ale i přes recesi. Tradiční automobilky se postupně přeměňují na takové polo finanční instituce. Rostoucí prodeje na úvěry a leasing je totiž takto mění i s rozvahami a tokem hotovosti. Výroba a prodej aut u řady z automobilek vynáší slušné volné cash flow, ale naopak investice do pohledávek a aut v zásobách zase posílá toto volné cash flow spíše do záporu.

Finanční toky

Ford není výjimkou. Rozvaha na straně aktiv roste o pohledávky a zásoby, na straně pasiv ale také zejména o dluhy. Ford byl minulý rok po všech investicích v záporu o 5 miliard dolarů, GM o 15 miliard dolarů. Investoři této disproporci velkou váhu nepřikládají a více si cení investic, než pozitivního toku hotovosti. Vítězí u nich GM. Zda je se strukturálními technologickými změnami v odvětví rozumné vyplácet nyní masivní dividendy se ukáže.

Tradiční automobilky

Jak dopadne jejich transformace na polobanky se teprve ukáže. Vše může skončit úspěchem, ale také krizí pod nenasytnou honbou za růstem dalších prodejů financovaných velmi špatnými půjčkami. Nadbytečné kapacity a čekání na to, kdo z nich padne jako první, ukáže budoucnost. Elektricko-autonomně-sdílící revoluce možná v celém odvětví nakonec nenechá kámen na kameni. Investoři za poslední rok začali nové šance dvou největších amerických automobilek na jejich dlouhodobý úspěch nebo spíše přežití hodnotit značně rozdílně a vůbec se neshodnou.

Přidejte komentář

Váš mail nebude zveřejněn


*