Apple Inc. – Proč je zde stále prostor pro pokles akcií legendárního výrobce iPhonů?

Mnozí, zejména po mírném odražení akcií APPL ode dna, se domnívají, že téměř 40% propadem tech. firmy, hluboce posazené v penězích, tento pokles končí…
Důvodů k obavám je zde stále dost a není složité je najít – všechny lze dedukovat z vývoje na trhu v posledních měsících, resp. několika málo letech, zejména pak z frustrace uživatelů iPhonů a ze ztráty hybnosti firmy jako takové.
Ohlášený pokles v hrubé marže z cca 42% na cca 38% za poslední Q 2018 není zásadním faktorem. Ojedinělý jev (asi první za 17 let) se dá vysvětlit jakkoliv, ale to co je znepokojivé, je pokles podílu iPhones na globálním trhu, současně s cenovou kompenzací. Jinak řečeno – čím méně toho Apple prodá, tím vyšší cenu požaduje. Nahrazuje tak výnos z rozsahu exklusivitou. Tady se ale láme pomyslná hrana, protož Apple, aniž bych se chtěl pouštět do analýzy specifikace jednotlivých výrobků, už dávno není dominantním hráčem. V jednotlivých segmentech mu vyrostla zdatná konkurence a často Apple i převyšuje – za podstatně nižší cenu.
Přístroje OnePlus, Razor, Xiaomi, Huawei a další nabízejí navíc exklusivitu malovýroby a 2/3 cenu, se srovnatelnými parametry. Problém Apple je, že mu přestali jeho uživatelé rozumět. Připočtěme-li kombinaci vnějších vlivu, jako je nepříliš dobrá situace v bilaterálních vztazích mezi USA a Čínou, přičemž Čína měla být dominantním trhem Apple, obavy z ochlazování globální ekonomiky a jistá ztráta renomé značky jako takové, po excesech, kdy jednotlivé modely měly, či neměly čip LTE, kauzy se zpomalováním starších modelů a korporátní tlak na spotřebitele (nákup nového modelu), výrazně omezené možnosti iPhone, oproti konkurenční platformě Android, ve variabilitě aplikací a volnosti instalace, tyto všechny atributy vykreslují situaci APPL jako akcii pod silným prodejním tlakem.
K tomuto pohledu silně přispívá i monokultura produkce Apple. iPhone, přes řadu dalších výrobků, je stále dominantní, jak co do počtu, tak podílem na revenue – aktuálně okolo cca 63%. Neschopnost dalších produktů dosáhnout tržní pozice iPhone (iPad, etc. Jsou de facto marginální) vystavuje Apple silným tlakům, které nedokáže firma diversifikovat (podíl telefonů na revenue Samsung je cca 38,5%). Nejsilnější trh, tedy USA, v závěsu s Čínou, nevykazuje, jak bylo uvedeno, tenzi k častým, resp. častějším upgradům starších modelů modely novými.
Z hlediska akcií jako takových je pokles o 38% jen potvrzením, že investoři nevnímají Apple již jako dynamickou růstovou akcii, ale jako konzervativní dividendový titul a tedy tlak na cenovou akci bude velmi pozvolný. Tady se dostáváme k základní premise, že Apple se z historického maxima na úrovni cca 220 USD dostala (během doby o něco málo převyšující tři měsíce) na silnou supportní hranici 200W MA, která cenu tentokrát podržela. Ale jak je zřejmé z textu, domníváme se, že k jejímu retestu v blízké budoucnosti znovu dojde a pokud bude zdolána. Vysokofrekvenční obchodní systémy spustí příkazy k prodeji a automaticky se sepnou i stop loss pozičních obchodníků. Naše kalkulace určují range 110-100 USD jako cílové pásmo, odkud se Apple nepodaří již vymanit, pokud nedojde k změně firemní politiky.

appl

Zaujalo vás obchodování na forexu? Nezapomeňte na kvalitní vzdělávání a stáhněte si zdarma nový ebook o forexu zde: https://landing.globtrex.com/cs/ebook-leads/

Přidejte komentář

Váš mail nebude zveřejněn


*