Drahé kameny

Investiční diamant– samostatné diamantové kameny, které jsou opatřené mezinárodním certifikátem vydaným gemologickou laboratoří. Certifikát obsahuje popis kamene, jako je jeho barva, čistota, velikost, kvalita brusu a další. Investiční diamanty se prodávají v zapečetěném pouzdře či zatavené fólii. Do obalu je vložený také mikrofilm se zmenšeným snímkem certifikátu. Tento obal se nesmí porušit.

Diamant– pravý diamant je ten, který vytvořila příroda bez účasti člověka. Je to nejtvrdší materiál na Zemi. Podle Mohsovy stupnice má tvrdost 10. Existují i uměle vyrobené diamanty, ale ty doposud nikdy nedosáhly tvrdosti přírodních. Ostatní optické a fyzikální vlastnosti jsou téměř shodné. Pro laika jsou syntetické diamanty od těch pravých k nerozeznání.

Briliant– je diamant broušený do kulatého, oválného či jiného tvaru briliantovým brusem. Briliantový brus je nejčastěji používaný typ výbrusu diamantů.

Pravidla investování

  • Nenechte se nalákat na náhodné a rádoby výhodné koupě, vždy výběr konzultujte s renomovaným odborníkem.
  • I koupí drobného diamantového šperku ukládáte své finance do velmi stabilních komodit (zlato a diamanty). Zde však musíte brát v úvahu, že celková cena šperku je navýšená o práci, umělecké zpracování atd.
  • Investice do volných investičních diamantů je vhodná od jednokarátových kamenů a hodnoty přibližně 250 tisíc korun.
  • Největší investoři využívají diamanty od tří karátů výše, které jsou nejstabilnějším investičním prostředkem.
  • Nejvýhodnější je sestavení diamantového investičního portfolia, ve kterém lze zkombinovat veškeré výhody jednotlivých diamantových skupin.

Zjistit skutečnou hodnotu je těžké

Na rozdíl od zlata je indexů navázaných na cenu diamantů či společností zabývajících se jejich tvorbou poskrovnu. „Jedinými významnějšími indexy jsou ty od společností IDEX a jejího konkurenta firmy Rapaport. Jejich hodnoty, stejně jako další informace o cenách diamantů, jsou však k dispozici jen obchodníkům s diamanty, a to za úplatu,“ uvádí Igor Polanský.

Změna by měla nastat s rozšířením projektu Doporučená maloobchodní cena (Suggested Retail Price, SRP), který schválila Světová federace diamantových burz na konci roku 2009. Orientační retailové ceny by také měly být k dispozici zdarma. To by mělo pomoci investorům, zejména těm, kteří nemají s diamanty dosud žádné zkušenosti, aby se v cenách lépe zorientovali a dokázali rozlišit, co je cena za kámen a co je poplatek dealerovi.

„Pokud obchodník s diamanty nabízí drobnému klientovi diamant za cenu výrazně vyšší, než udává SRP, znamená to, že se snaží natáhnout marži a investorovi hrozí, že koupí zbytečně draze. Čili s vysokým vstupním poplatkem a zaplatí vysokou provizi za zprostředkování,“ vysvětluje Polanský.

Říká se, že „skutečnou“ cenu diamantu poznáte pouze při jeho prodeji. I Přemysl Synek připouští, že ve zpětném prodeji kamene můžete narazit na rozdílnou cenu u různých zprostředkovatelů, respektive kupujících. A rozdíl oproti reálné tržní ceně může být i v řádu desítek procent.

Trh s diamanty nebude zřejmě nikdy tak likvidní a transparentní jako trh s investičním zlatem či jinými podobnými produkty. Nelze jen tak jednoduše zadat příkaz, že chcete prodat. Na svůj „kousek“ si totiž musíte najít kupce. Pak už je ale získání hotovosti velmi rychlé. Podle zkušeností společnosti D.I.C. se počítá v řádech minut, maximálnědnů.

Málo dostupná historická data

Jednou z nevýhod investice do diamantů je špatná dostupnost časových řad. Máte malou šanci zjistit, jak se vyvíjely ceny diamantů v minulosti a nezbude vám, než spoléhat na to, co vám řekne zprostředkovatel (obchodník s diamanty). A to nemusí být vždy objektivní a nezávislý zdroj.

V grafech jsou uvedeny veřejně dostupné ceny diamantů. Grafy zobrazují Diamond Index, agregátní index diamantů různých velikostí, tvarů, původu atd.

Co lze z grafu vyčíst? „Dalo by se předpokládat, že se v doběkrizebudou investoři orientovat spíše na alternativní investice typu diamantů, kterépatřímezi takzvané uchovávatele hodnot. Ale stal se přesný opak, cena v době krize poklesla. A po propadu cen zkolabovala po diamantech i poptávka,“ vysvětluje Igor Polanský.

K tvorbě důvěryhodných cenových map a indexu by bylo podle některých komentátorů potřeba mnohem více transakcí, než kolik se v současné době s diamanty uskutečňuje.

Pokud projekt orientační retailové cenyzískána popularitě (což se doposud nestalo), může se časem vyvinout relativně likvidní a cenově transparentní trh s diamanty nejčastější velikosti a kvality. Více se ale bude podobat trhu se vzácným zbožím emocionální povahy jako známky nebo archivní víno než trhu s investičním zlatem