Průměrné ceny nafty i benzinu stále klesají

Pohonné hmoty v České republice ještě stále postupně zlevňují. Průměrná cena benzinu klesla za poslední týden o 10 haléřů na 31,51 koruny za litr a nafta od minulé středy zlevnila o 12 haléřů na 31,07 koruny za litr. Cena vplývá z údajů společnosti CCS, která ceny paliv neustále sleduje.

Cena ropy není ovlivněna jen vývojem nabídky a poptávky. Prognóza do budoucna je ve skutečnosti kompromisem mezi skutečnou poptávkou a spekulacemi. Ropa je už několik desítek let nejpoužívanější surovinou necelém světě a její cena má ohromný dopad na světovou ekonomiku. Od ceny ropy se odvíjejí i ceny pohonných hmot.

Vývoj cen paliv na našem území

Na území České republiky klesají průměrné ceny pohonných hmot od poloviny ledna. Za tuto dobu se průměrná cena benzinu snížila téměř o 90 haléřů a cena nafty zlevnila o více než korunu. Benzin Natural 95, který je stále nejprodávanějším druhem paliva, je v současné době nejlevnější od loňského dubna a cena nafty je na nejnižší úrovni od loňského února. Cena zřejmě bude klesat i nadále.

Ceny paliv v regionech

Ceny paliv se v různých regionech podstatně liší. Nejdražší benzin v současné době natankujete na Vysočině. Litr benzinu Natural 95 zde stojí v průměru 32,07 koruny za litr, tedy o 2 haléře více než v Praze. V žádném dalším regionu se průměrná cena benzinu nevyšplhala nad hranici 32 korun. Nejdražší naftu natankujete v našem hlavním městě Praze, kde se prodává za 31,65 koruny za litr. Nejlevnější benzín Natural 95 zakoupíte v Jihočeském kraji, kde stojí v průměru 31,05 korun za litr a litr nafty stojí průměrně 30,66 koruny za litr.

Ceny ropy

Ceny ropy v půlce týdne rostly v naději, že se skupina OPEC+, sestavená z členů Organizace zemí vyvážejících ropu – OPEC a jejich partnerů včetně Ruska, v blízké budoucnosti dohodne na dalším značném omezení těžby této suroviny. Severomořská ropa Brent se pohybovala na 52,11 dolaru za barel. Cena americké lehké ropy WTI na 47,72 dolaru za barel.

Ropa v roce 2020

Kromě nabídky, poptávky, spekulací a různých dohod ovlivňuje senu ropy i geopolitický vývoj. Jsme svědky potyček mezi jednotlivými zeměmi a stojíme na pokraji hrozících válek. Problémem je masivní migrace i šířící se epidemie koronaviru. Mezinárodní námořní organizace – IMO zavedla od ledna 2020 nový zákon a požaduje snížení emisí v mezinárodních vodách. Námořní odvětví musí snížit emise síry o více než 80 % a změnit složení paliv. Navíc je odpovědné za polovinu světové poptávky po topném oleji vyrobeném z ropy. Náklady na námořní nákladní dopravu vzrostou díky dražšímu palivu. Týká se to i letecké dopravy a následného zvednutí ceny letenek. Vše se projeví i na globální ekonomice

Přidejte komentář

Váš mail nebude zveřejněn


*